به کارگیری راهبردهای صحیح مطالعه

درباره ما

    مشاور ارشد کنکور روانشناسی
    مرکز تخصصی مشاوره داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و علوم تربیتی،معرفی بهترین منابع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، منابع کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، منابع کارشناسی ارشد مشاوره، منابع کارشناسی ارشد علوم تربیتی،ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد روانشناسی،مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد مشاوره، مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی

موضوعات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 68
    کل نظرات کل نظرات : 2
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 4
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 480

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 300
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 91
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 1
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 3
    آي پي امروز آي پي امروز : 139
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 59
    بازدید ماه بازدید ماه : 3,688
    بازدید سال بازدید سال : 37,877
    بازدید کلی بازدید کلی : 482,002

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.128.197.164
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403

خبرنامه

    براي اطلاع از جدیدترین مطالب در خبر نامه سایت عضو شوید

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

يادداشت برداري به روش «درخت حافظه» یا "درخت دانش"

يادداشت برداري به روش «درخت حافظه» یا

در يادداشت برداري به روش «درخت حافظه»، مطالب به‌صورت «فهرست‌وار» نوشته نمي‌شوند، بلکه شکل شاخه‌اي دارند. اساس کار به اين‌گونه است که موضوع اصلي و درجه‌ي اهميت مطالب و ارتباط بين آن‌ها، به‌صورت کاملاً مشخّص نشان داده مي‌‌شود. مزيّت ديگر اين روش آن است که به‌راحتي مي‌‌توان مطالب جديد را به درخت حافظه‌ي تکميل شده، اضافه کرد، بدون آن که نظم مطالب از بين برود؛ اين کار در يادداشت‌برداري معمولي، به سادگي امکان ندارد. مسئله‌ي مهم اين است که شکل ظاهري درخت حافظه در به‌خاطر آوردن مطالب، کمک بسياري مي‌‌کند. اگر شکل درخت حافظه، به‌خاطر آورده شود و در ذهن ترسيم گردد، مطمئناً مطالب ذکر شده در آن و ترتيب جاي‌‌گيري آن‌ها نيز به ياد آورده مي‌شود.

درخت حافظه علاوه بر يادداشت‌برداري، در موارد زير نيز کاربرد دارد:

- خلاصه کردن مطالب

- تنظيم مطالبي که از منابع مختلف گردآوري شده است.

- بررسي مسائل دشوار و پيچيده

- ايجاد طرحي کلّي از موضوع مورد مطالعه

ترسيم درخت حافظه

براي ترسيم درخت حافظه، مي‌توان به‌ترتيب زير عمل کرد:

1- موضوع اصلي مطالعه در گوشه‌ي سمت چپ و پايين صفحه نوشته شده و کادري به دور آن کشيده شود؛ سپس از اين قسمت، خطّي به طرف گوشه‌ي سمت راست و بالاي صفحه رسم شود.

2- سپس از خطّ اصلي، خطوطي را مي‌توان انشعاب داد و نکات مهمّ مرتبط با موضوع را در کنار اين خطوط نوشت.

3- اگر مطالب ديگري در ارتباط با نکات قبلي وجود دارد، خطوط قبلي را بار ديگر مي‌توان انشعاب داد و آن مطالب را به موارد قبلي اضافه کرد.

4- به‌همين ترتيب مي‌توان خطوط قبلي را باز هم انشعاب داده و مطالب جزئي‌تر را در کنار آن‌ها يادداشت کرد.

توصيه‌هاي کليدي

1. در بالاي صفحه، تاريخ رسم درخت حافظه را بنويسيد.

2. همواره از کلمات و عبارات کوتاه و کليدي استفاده کنيد.

3. مطالب را به‌صورت کلمات و عبارات کليدي بر روي درخت حافظه يادداشت کنيد و از درج توضيحات اضافي بپرهيزيد. مسئله ي مهم اين است که فقط 20% اطّلاعات بايد بر روي درخت حافظه نوشته شود و 80% بقيّه، در حافظه‌ي شما نگه‌داري مي‌‌شود. در هنگام دوره کردن مطالب، اگر چند بار کلمات کليدي را مرور کنيد، ذهن شما فعّال شده و بقيّه‌ي مطالب را به ياد خواهد آورد.

4. بهتر است مطالب را با خطّ خوش و خوانا بنويسيد؛ کلمات با فاصله و خوانا نوشته شود تا براي خواندن آن‌ها در آينده، به مشکلي بر نخوريد.

5. بهتر است براي مشخّص کردن مطالب متفاوت، از رنگ‌هاي مختلف استفاده کنيد. اين کار از آشفتگي و سردرگمي جلوگيري کرده و به فهم مطلب کمک مي‌‌کند. مي‌‌توانيد شاخه‌ي اصلي را با يک رنگ مشخّص کنيد و شاخه‌هاي منشعب شده را با رنگ ديگري نشان دهيد.

6. مي‌توانيد از نشانه‌ها و تصاوير استفاده کنيد. در جاهايي که لازم است مي‌توانيد از نشانه‌ها و نقّاشي‌هاي کوچکي که داراي معناي مشخّصي است و با مطلب موردنظر مرتبط است، استفاده کنيد. اهمّيّت اين امر از آن جهت است که به هنگام يادآوري مطالب، تصاوير سريع‌تر از کلمات به ذهن شما خطور مي‌‌کنند و راحت‌تر به ياد آورده مي‌‌شوند. 


تاریخ ارسال پست: یکشنبه 11 خرداد 1393 ساعت: 8:48
برچسب ها : ,

64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر

64 تكنيك براي يادگيري سريع‌تر، بهتر و عميق‌تر

 

 

 

گفته مي‌شود كه انسان‌ها تنها از 10 درصد قدرت فكر خود استفاده مي‌كنند و تفاوت بين نوابغ و افراد معمولي تا حد زيادي به اين مسآله برمي‌گردد.

با به‌كارگيري 64 روشي كه در ذيل شرح داده شده مي‌توانيد ميزان يادگيري خود را چند برابر كنيد. توصيه مي‌شود اين روش‌ها را با فونت بزرگ چاپ كرده و روي ديوار اتاق‌اتان نصب كنيد طوري كه هر روز آن‌ را ببينيد.

اين 64 روش در ده بخش ارائه مي‌شود شامل:

در مورد اين روش‌ها اگر تجربه‌ي شخصي و يا مطلب، عكس و ... كامل‌كننده‌ي ديگري داريد براي ما ارسال كنيد. هم‌چنين اگر روش خاص ديگري براي يادگيري بهتر مطالب داريد مطرح كنيد تا بقيه‌ي دوستان‌اتان نيز از آن بهره ببرند.

 

 


تاریخ ارسال پست: شنبه 03 خرداد 1393 ساعت: 13:21

سبک یادگیری غالبتان کدام است؟

سبک یادگیری غالبتان کدام است؟


یکی ازپاسخ های هر پرسش را علامت بزنید.
1.دوست دارم از راه ........ یاد بگیرم.
الف)خواندن کتب درسی
ب)گوش دادن به سخنرانی

2.می خواهم به شیوه زیر یاد بگیرم:
الف)دیدن نمایش
ب)گوش دادن به توصیف و توضیح

3.خواندن نقشه ها را دوست دارم.
الف)درست
ب)نادرست

4.وقتی به سخنرانی گوش می دهم:
الف)بسیار یادداشت بر می دارم
ب)کمتر یادداشت بر می دارم

5.اغلب.......
الف)چهره آشنایان را به یاد می آورم اما نام شان را فراموش می کنم
ب)نام آشنایان را به یاد می آورم اما چهره شان را فراموش می کنم

6.در محیطی که سر و صدا باشد، نمی توانم مطالعه کنم.
الف)درست
ب)نادرست

7.در کلاس درس دوست دارم در جایی بنشینم که:
الف)بتوانم هر چه رخ می دهد، ببینم
ب)بتوانم هر چه گفته می شود، بشنوم

8.طرح ها،جداول و نمودارها:
الف)برای من جالبند
ب)مرا سردرگم می کنند

پاسخ های الف را یادگیرنده های دیداری و پاسخ های ب را یادگیرنده های شنیداری ترجیح می دهند.
 

تاریخ ارسال پست: شنبه 03 خرداد 1393 ساعت: 12:05

سبک ها و راهبردهای یادگیری

سبک ها و راهبردهای یادگیری
 

راهبرد یادگیری یعنی روشی که با آن یادگیری آسان تر می شود.مقصود از سبک یادگیری روش هایی است که هر کس برای یاد گرفتن به کار می گیرد.
گونه های سه گانه یادگیری عبارتند از : یادگیرنده های دیداری، یادگیرنده های شنیداری و یادگیرنده های حرکتی
 
یادگیرنده های دیداری
 
این گروه از افراد روش خواندن و نگاه کردن را بیشتر می پسندند.زیرا خواندن کتاب درسی را بیشتر از گوش دادن به سخنرانی دوست دارند.آنها سخنرانی را به شرطی می پسندند که یادداشت های فراوانی از آن بردارند.
 
یادگیرنده های شنیداری
 
این افراد دوست دارند با شنیدن و گفتگو مطالب را یاد بگیرند.از آنجا که به جای خواندن کتب درسی، بیشتر به سخنرانی ها گوش می دهند، اغلب زمانی می توانند از خواندن کتاب ها بهره بیشتری ببرند که یک بار در هنگام مطالعه صدای خود را ضبط کنند و سپس برای مرور و حفظ کردن مطالب چند با به فایل صوتی خود گوش فرا دهند.
 
یادگیرنده های حرکتی
 
این افراد علاقه مندند از راه درگیر شدن فیزیکی مطالب را بیاموزند.برای مثال کاری انجام دهند، چیزی را دست کاری کنند یا وسیله ای را به کار گیرند، زیرا از طریق تجربه کردن بهتر می آموزند.این گروه از یادگیرندگان هنگامی از گوش دادن به سخنرانی و خواندن کتب درسی بهره می برند که بر پایه تجربه شخصی بفهمند و در ضمن مطالعه در حال حرکت کردن را دوست دارند.
 
 

تاریخ ارسال پست: شنبه 03 خرداد 1393 ساعت: 12:02

مهارت های مطالعه

مهارت های مطالعه
 

بسیاری از دانشجویان باید مهارت های یادگیری خود را بهتر کنند.این مهارت ها را باید آموخت.روان شناسان شواهد و مدارک زیادی دارند از این که 70 درصد مطالب دو روز پس از یادگیری فراموش می شود، مگر آنکه با به کارگیری مهارت های یادگیری مطالب را به حافظه بلند مدت بسپاریم.ما شما را در کسب این مهارت ها یاری می کنیم.
 

تاریخ ارسال پست: شنبه 03 خرداد 1393 ساعت: 12:01