سوالات متداول داوطلبان کنکور

درباره ما

    مشاور ارشد کنکور روانشناسی
    مرکز تخصصی مشاوره داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد و دکتری روانشناسی و علوم تربیتی،معرفی بهترین منابع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، منابع کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، منابع کارشناسی ارشد مشاوره، منابع کارشناسی ارشد علوم تربیتی،ارائه خدمات مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد روانشناسی،مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد مشاوره، مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد علوم تربیتی

موضوعات

پشتيباني آنلاين

    پشتيباني آنلاين

تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 67
    کل نظرات کل نظرات : 2
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 417

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 154
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 57
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 7
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 9
    آي پي امروز آي پي امروز : 25
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 34
    بازدید ماه بازدید ماه : 3,273
    بازدید سال بازدید سال : 13,098
    بازدید کلی بازدید کلی : 210,723

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 54.81.150.27
    مرورگر مرورگر :
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : چهارشنبه 28 شهریور 1397

خبرنامه

    براي اطلاع از جدیدترین مطالب در خبر نامه سایت عضو شوید

آخرين ارسال هاي تالار گفتمان

سوالات مربوط به نحوه انتخاب رشته

سوالات مربوط به نحوه انتخاب رشته

روزانه شهرستان را انتخاب کنم یا شبانه تهران؟

 

بسیاری از داوطلب ها وقتی رتبه شان در حدود خاصی قرار دارد این سوال برای شان پیش می آید که روزانه شهرستان را انتخاب کنند یا شبانه تهران؟ این ممکن است سوال خیلی‌ها باشد. در این جا هم نقاط ضعف و قوت مسئله را بیان می‌کنم. 

وقتی شما در شبانه تهران تحصیل می کنید، یعنی شما دارید در دانشگاهی تحصیل می کنید که اساتید مطرح تهران در آن تدریس می کنند. یعنی این طور نیست که دوره های شبانه را به استادان دیگر بسپارند. حتیاحتمالا شما با دانشجویان دوره‌های روزانه کلاس می‌روید و از لحاظ آموزشی هیچ تفاوتی بین دو دوره روزانه و شبانه وجود ندارد.

نقطه قوت دیگر این دوره این است که اگر شما در تهران شاغل هستید و بخواهید به روزانه شهرستان بروید، ممکن است شغل خود را از دست داده یا دائم در سفر باشید. پس دوره شبانه به شما کمک می کند تا در کنار درس، شغل تان را هم از دست ندهید. 

اما نقطه ضعف دوره شبانه چیست؟ طبیعتا هزینه‌هاست که پرداخت این هزینه برای خیلی ها  ممکن است امکان پذیر نباشد. 

و اما در مورد دوره های روزانه‌ی شهرستان! اولین مزیت دوره های روزانه این است که نیازی به پرداخت هزینه نیست. دیگر مزیت آن این است که شما از فضای تهران دور می شوید و این در نهایت می تواند مثبت باشد. سومین ویژگی آن این است که شما می توانید یک زندگی جمعی را تجربه کنید. کسانی که در شهرستان تحصیل کرده اند هیچ وقت از این دوره تحصیلی خود به بدی یاد نمی کنند. 

نکته چهارم هم این که خیلی از بار افزایش ظرفیت های پذیرش دکترا، به دانشگاه های شهرستان هم کشیده شده است. وقتی که شما در دانشگاه شهرستان درس می خوانید، استادها شما را خواهند شناخت و احتمال قبولی شما در مقطع دکترای همان دانشگاه زیادتر شود. یعنی شما می توانید برای ورود به دکترا در همان دانشگاه برنامه‌ریزی کنید

انصراف از دوره دوم یا شبانه برای شما مشکلی پیش نمی‌آورد، اما اگر از دوره روزانه انصراف دهید سال آینده نمی‌توانید کنکور دهید

راه دوم این است که شما بیایید به ترتیب انتخاب رشته کنید، شبانه ها را بزنید و بر حسب خواسته ها و اولویت های خود، رشته ها را بچنید و ان شاءالله که قبول شوید.

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 15:25

آیا با رتبه بد می توان انتخاب خوبی داشت؟

آیا با رتبه بد می توان انتخاب خوبی داشت؟

 

 

آيا مي توانيم با آنكه رتبة بدي آورده ايم انتخاب رشته خوبي داشته باشيم و قبولي ما با آن رتبه موجب تعجب ديگران شود؟

 

اين سوال اغلب به ذهن دانشجویانی خطور مي كند كه به دلايل شرايط خاص امسال حتما بايد قبول شوند اما از نتيجه رتبه و كارنامه امسال خود راضي نيستند. مثلا پسراني كه درصورت عدم قبولي در دانشگاهها بايد راهي خدمت سربازي شوند و مي ترسند كه بعد از اتمام دوران خدمت وظيفه عمومي ديگر حوصله درس خواندن و دانشگاه رفتن را نداشته باشند. پس قبولي دانشگاه برايشان واجب است. از طرفي نگراني ديگري هم وجود دارد و آن اين است كه با توجه به رتبه بدي كه آورده اند امكان انتخاب رشته دلبخواه خود را نداشته و قبولي در يك رشته دانشگاهي بدون علاقمندي داوطلب ، مشكل جديدشان است و حال اينكه چگونه بپذيرند در آينده فارغ التحصيل در يك رشته با عدم علاقه و يامتفاوت از نيازها و اهداف آينده خود باشند.از طرفي اين مطلب را نيز بايد درنظر گرفت كه به هرحال كارنامه شمانتيجه تلاش و عملكرد شماست.

 

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 15:17

نکات کاربردی در انتخاب رشته

نکات کاربردی در انتخاب رشته

 

 

اگر لازم است كه داوطلبان به نحو مناسبي درس بخوانند تا بتوانند به گونه‌ي بهتري آزمون كنكور را پشت سر بگذارند، به همين دليل در زمان برداشت نتيجه كه همان انتخاب رشته مي‌باشد، لازم است كه دقت بيشتري را مبذول دارند.

در اینجا نكاتي را مورد بررسي قرار مي‌دهیم كه رعايت آن‌ها مي‌تواند انتخاب رشته‌ي مطلوب‌تري را براي داوطلبان به ارمغان بياورد.  

- حداكثر دقت لازم را در پر كردن فرم انتخاب رشته مطابق با مطالب مندرج در دفترچه انتخاب رشته و آخرين اطلاعيه هايي كه سازمان سنجش يا بعضي سازمان ها و دانشگاه ها در مورد پذيرش دانشجو با توجه به شرايط خود اعلام مي نمايند، به خرج دهيد. 

 قبل از انتخاب رشته با خانواده و مشاوران آگاه مشورت كنيد. 

 در انتخاب رشته با توجه به استعداد، توانايي، علاقه و شناخت خود، خودتان تصميم آگاهانه بگيريد، زيرا ممكن است تغيير يا انتقال رشته براي شما مقدور نباشد. 

 قبل از انتخاب رشته در باره موقعيت جغرافيايي و جايگاه علمي دانشگاه و رشته مورد نظر خود مطالعه و بررسي لازم را انجام دهيد. 

دفترچه راهنماي انتخاب رشته را خودتان به دقت مطالعه كنيد و هنگام دريافت برگه انتخاب رشته با اطلاعيه ها و نكاتي كه سازمان سنجش يا دانشگاه ها در مورد ظرفيت و شرايط پذيرش منتشر مي كنند توجه نماييد.

 براساس نمره و رتبه خود انتخاب رشته نماييد زيرا انتظار بالاي شما ممكن است باعث از دست دادن موقعيت هاي ديگر باشد كه در آينده به راحتي نتوانيد بدست آوريد. 

 هرگز به انتخاب رشته كامپيوتري اكتفا نكنيد زيرا كامپيوتر نمي تواند استعداد، علاقه و شخصيت شما را در نظر بگيرد. اما مي توانيد از انتخاب رشته كامپيوتري به عنوان راهنما كمك بگيريد. 

 طوري انتخاب رشته كنيد كه رشته اول بر دوم، دوم بر سوم، و سوم بر چهارم و ... بر ديگري برتري داشته باشد. 

انتخاب اول با انتخاب آخر از نظر اولويت نمره تفاوتي ندارد، سعي كنيد اولويت شما بر اساس استعداد و علاقمندي تان، رشته و دانشگاهي كه انتخاب مي كنيد، باشد. 

 امكان ادامه تحصيل در بعضي از رشته ها مقدور نيست يا به سختي ممكن است؛ در انتخاب اينگونه رشته ها دقت كنيد. 

 در صورتي كه مجاز به انتخاب رشته در هر يك از رشته هاي دانشگاه پيام نور يا غيرانتفاعي هستيد، رشته هاي اين دانشگاه را انتخاب كنيد. 

رشته شبانه و پيام نور شهر خود يا شهرهاي نزديك را انتخاب نماييد زيرا اولاً سهميه اختصاص يافته براي شما بيشتر است و ثانياً امكانات خوابگاهي در دانشگاه هاي شبانه وجود ندارد. 

 بعضي از رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي و پيام نور شهر خود را در اولويت نسبت به شهرهاي دور دست انتخاب نماييد. 

 با توجه به سهميه قطب، استان و ناحيه شهر خود انتخاب رشته كنيد زيرا تقريباً هفتاد درصد سهميه اختصاص يافته به اين مناطق مربوط به شماست. 

 در انتخاب رشته هاي روزانه در شهرهاي دور دقت نماييد زيرا در صورت قبولي حتماً بايد در آن رشته ادامه تحصيل دهيد؛ در غير اين صورت به مدت دو سال از شركت در كنكور سراسري محروم خواهيد شد. 

 شانس خود را در انتخاب رشته هاي شبانه، غيرانتفاعي، پيام نور و نيمه حضوري و پردیس امتحان كنيد زيرا در صورت عدم ثبت نام و ادامه تحصيل در سال آينده از شركت در كنكور سراسري محروم نخواهيد ماند. 

 داوطلباني كه با مدرك غیرمرتبط در كنكور سراسري و وزارت بهداشت شركت كرده اند مجاز به انتخاب همه رشته ها نيستند و بايد مطابق دفترچه انتخاب رشته عمل كنند. 

داوطلباني كه مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه اند حق انتخاب رشته در دانشگاه هاي شبانه و نيمه حضوري را دارند. اما افرادي كه تمايل به انتخاب رشته دانشگاه پيام نور و غيرانتفاعي دارند، در صورتي كه مجاز به انتخاب رشته در اين دانشگاه ها باشند، مي توانند انتخاب رشته نمايند.  

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 15:16

رتبه واقعی شما چند است؟

رتبه واقعی شما چند است؟

 

 

شاید این سوال در ذهن شما نیز خطور کرده باشد که چرا سازمان سنجش آموزش کشور در مرحله اعلام نتایج, بیش از ظرفیت واقعی دانشگاهها اعلام رتبه میکند؟"

شاید با مشاهده رتبه خود و مجموع ظرفیت دانشگاهها در رشته خود از انتخاب رشته منصرف شده اید

اگر اینطور است به یک " راز مهم " در کارنامه خود توجه کنید

"بسیاری از رتبه های قبل از شما پوچ است"

چرا؟؟

اغلب رشته های امتحانی دارای گرایش های متعددی است که ضرایب اهمیت دروس در این گرایش ها متفاوت است.بنابراین شرکت کنندگان بسته به هدفشان درسها را کمتر و بیشتر مطالعه کرده ودرآزمون شرکت می کنند.

وقتی شما در آزمون شرکت می کنید, کارنامه مرحله اول حاوی رتبه شما در هرکدام از گرایشها و به تفکیک است .این مطلب را با مثالی بیشتر بررسی می کنیم.

مثلا برای رشته ای دارای چهار گرایش و برای داوطلبی فرضی, رتبه های زیر بدست آمده است:

گرایش اول رتبه 590

گرایش دوم رتبه 628

گرایش سوم رتبه 392

گرایش چهارم رتبه 889

تعداد حداکثر پذیرش کلیه دانشگاهای ارائه دهنده این رشته هم مجموعا 210 نفر می باشد. با نگاهی به اطلاعات بالا, داوطلب عزیز - والبته بدشانس – ما باید برود و به فکر سال آینده باشد. اما قسمت قشنگ داستان از اینجا شروع می شود:

اگر به وضعیت رتبه 1 در گرایش شماره اول این رشته توجه کنید متوجه خواهید شد که او هم در گرایشهای دیگر رتبه های دیگری کسب کرده است. فرض کنید کارنامه رتبه 1 این رشته به صورت زیر است:

گرایش اول رتبه 1

گرایش دوم رتبه 23

گرایش سوم رتبه 16

گرایش چهارم رتبه 29

حالا با دقت به سوالات زیر جواب دهید:

اگر جای این دانشجو باشید ازکدام گرایش انتخاب میکنید؟

درصورتی که از گرایش اول, دانشگاه انتخاب کنید,انتخاب چندم قبول می شوید؟

با قبولی در انتخاب اول تکلیف رتبه های دیگر شما در انتخابهای گرایش های دیگر چیست؟

مثلا در گرایش دوم نفر 24 کنکور رتبه واقعی او چند است!!!!!!!!!

آیا در گرایشهای دوم به بعد نیز کسانی بوده اند که دارای رتبه 1 در آن گرایشها و رتبه های دیگر در باقی گرایشها باشند؟

پس

"رتبه واقعی شما چند است؟"

اینجاست که تصمیم گیری در باره انتخاب رشته سخت می شود.زیرا حالا شما با واقعیتی جدید و سوالاتی جدید مواجه می شوید.

از کدام دانشگاه شروع به انتخاب رشته کنم که شانس قبولی داشته باشم؟

آیا اگر اشتباه انتخاب رشته کنم موقعیت, وقت و سرمایه ام ازدست میرود!؟

رتبه واقعی خود را چگونه بدست آورم؟

آیا استفاده از کارنامه های سال گذشته قبولی ها ویا اطلاعاتی از این قبیل برای انتخاب رشته امسال من کافی است؟

و ........؟

پاسخ این سوالات را یک مشاور متخصص در زمینه انتخاب رشته به شما می دهد.


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 15:15

چگونه مي توانستيم رتبه بهتري كسب كنيم؟

چگونه مي توانستيم رتبه بهتري كسب كنيم؟

 

 

امسال هم نتايج اوليه كنكور اعلام شد و مثل هرسال بعضي ها خوشحال و بعضي ها هم ناراحت هستند ، البته حتي رتبه سه رقمي ها هم ناراحت هستند و فكر مي كردند كه چه خوبتر بود دورقمي ياشايدم يك رقمي ميشدند! اما اگر بخواهيم به اين سوال يا آرزو نگاه دقيقتري داشته باشيم و يك پاسخ مفيد و كارآمد دهيم ، ارائه چه پاسخي مي تواند بهترين باشد؟ انچه كه مسلم است اينست كه ارائه يك پاسخ صحيح منجر به تشكيل يك الگوي جامع در افزايش رتبه آزمونها شده و حتي در مقطع آزمون كارشناسي ارشد هم مفيد و موثر است.

براي دريافت يك جواب خوب بهتر است ببينيم چه كساني مي توانند از ديدگاه خود به اين سوال پاسخ دهند.در ادامه با مطالعه و بررسي تك تك نظرات به يك جمع بندي خواهيم رسيد.

گروه هاي منتخب به شرح زير مي باشند:

نفرات برتر كنكور

مشاوران و برنامه ريزان تحصيلي

اساتيد و مدرسين كنكور

مديران مراكز آموزشي

اولياي دانشجویان موفق

نويسنده اين مقاله با همكاري جمعي از مشاوران و دوستان مرتبط با مركز برنامه ريزي مبدا پرسشنامه اي متناسب با اطلاعات و تجربيات هرگروه طراحي كرده و به صورت ملاقات هاي حضوري با دانشجویان خودمان و گروههاي مذكور مرتبط با مركز و يا از طريق تماس تلفني با ديگر عزيزان ،پاسخها را دريافت و جمع آوري كرده و درنهايت سرفصل و كليد واژه هاي مشترك جوابها را به صورت بخش بندي شده در اختيار شما خواننده عزيز قرار مي دهد .اميد است كه نتايج منتشره در اين مقاله براي ديگر كساني كه مي خواهند دركنكور سال آينده جزو رتبه هاي برتر باشند، مفيد واقع شود.

ديدگاه نفرات برتر كنكور:پس از بررسي پاسخهاي بدست آمده ،نتايج و سرفصلهاي اعلام شده از طرف اين عزيزان به شرح زير مي باشد.

همه برنامه ريزي درسي منحصر به فرد داشته اند

همه با انگيزه قوي و روشن در حال مطالعه بوده اند

همه در باره رشته دانشگاهي و ادامه تحصيل خود در تحصيلات تكميلي  مصمم هستند.

سرفصلهاي كنكور را زودتر تمام كرده بودند و چند بار فرصت كرده بودند كه درسهاي خود را دوره كنند.

در آزمونهاي آزمايشي به تناوب و يا منظم شركت مي كردند تا فاصله خود را با ديگران مورد ارزيابي قراردهند.

از منابع و كتابهاي متعدد كمك درسي استفاده مي كردند.

فهميدن و رسيدن به عمق مطالب درسي اصل با اهميت مطالعات آنها بوده است.

ساعات مطالعه دروس  زياد بود.

حل كردن مستمر تمرين و تست هميشه در برنامه هاي آنها وجود داشته است.

بعضي هايشان از چند منبع تدريس استفاده مي كردند.

ديدگاه مشاوران تحصيلي : هنگامي كه موضوع با مشاوران تحصيلي مطرح شد سرفصل ديدگاههاي آنها به شرح زير بود

برنامه ريزي فردي

آموزش و تفهيم دقيق و عميق مطالب درسي

مرور چند باره كتب و مفاهيم درسي

سنجش و ارزيابي تحصيلي

حمايت خانواده

حمايت و پشتيباني صحيح سيستم آموزشي

مصمم و مقيد بودن به اجراي برنامه هاي خود

پرهيز از فعاليت هايي كه تمركز دوران مطالعه فرد را بهم ميزند.

ايمان و اعتقاد به هدفي كه دارند و دلسرد نشدن از آن

ديدگاه اساتيد : دلايل كسب رتبه برتر از نظر اساتيد كنكور شامل ابعاد متعددي است كه سرفصل آن به شرح زير مي باشد

داوطلب بايد داراي پايه علمي قوي باشد.

ساختار اطلاعات علمي او در دروس از انسجام برخوردار باشد.

به مطالب توجه كرده و با پرسشهاي سركلاس حتما رفع اشكال نمايد.

در تمرين و فهم دروس از كلاس عقب نماند.

تمرين و تست از هر مبحث درسي سرلوحه مطالعه او باشد.

داراي زمان بندي صحيح نسبت به مطالعه دروس باشد.

براي دوره كردن خود خلاصه درس آماده كرده باشد.

ديدگاه مديران مراكز آموزشي : ازنظر مديراني كه در مركز آموزشي آنها دانش آموزان رتبه بالاي كنكور كسب كرده اند، عوامل زير در كسب اين رتبه موثر است

توجه و اهميت دادن به كيفيت تدريس.

رعايت نظم و مقررات آموزشي جهت استقرار فضاي آرام درطول مدت تحصيل .

ايجاد فضاي رقابت سالم ميان داوطلبان در كلاس درس.

استفاده از كادر آموزشي دلسوز نسبت به پيشرفت داوطلبان.

زمان بندي صحيح برنامه هاي آموزشي كلاسها.

مطابقت آزمونهاي سنجش و ارزيابي با طرح درسهاي كلاسها.

ارتباط موثر و سازنده اساتید، مشاوران و داوطلبان.

نظر اولياي رتبه های برتر:اوليا رتبه های برتر فرزندان خود را چنين توصيف مي كنند

داراي انگيزه قوي و مسئوليت پذير

روحيه پرتلاش و خستگي ناپذير

باايمان

صبور و آرام

علاقمند به كمك به ديگر داوطلبان


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 15:8

میزان تاثیر معدل در قبولی چقدر است؟

میزان تاثیر معدل در قبولی چقدر است؟

 

 

برای محاسبه نمره علمی و تراز کل 80 درصد نمرات آزمون و 20 درصد معدل موثر لحاظ می شود.معدل موثر معدل شماست که سازمان سنجش برای همسان سازی درجه دشواری رشته ها

دانشگاه های مختلف ضریبی را در آن اعمال می کند. 

 اما این معدل از کجا به دست می آید؟ این همان معدلی است که در موقع ثبت نام در آبان سال گذشته در فرم سازمان سنجش پر کرده‌اید. نکته‌ی مهمی که اینجا وجود دارد این است که باید  این معدل شما با معدلی که تا تاریخ 31 شهریور سال 91 کسب کرده‌اید برابر باشد. حتی اگر یک صدم بالا و یا پایین باشد، در قبولی شما تاثیر منفی می‌گذارد. چه بسا دانشجویانی که رتبه‌های خیلی خوبی داشتند، خیلی جاها هم قبول شدند ولی به خاطر یک درصد اشتباه وارد کردن معدل، قبولی شان زیر سوال رفته است. 

پس حتما تاکید می‌کنم چک کنید معدلی که در کارنامه تان دارد لحاظ می‌شود با معدل شما تا تاریخ 31 شهریور 91 یکی باشد. اگر نبود چه کار کنیم؟ دفترچه را بخوانید؛ در آن‌جا برای نامه نگاری و اصلاح آن توضیح داده شده است. 

این در مورد همه دانشجوها صدق می‌کند مگر این که فارغ التحصیل شده باشید که معدل دوره کارشناسی‌تان لحاظ می‌شود و اگر رتبه یک بودید هم که فرایند پذیرش شما در ارشد متفاوت است.


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 14:53

تراز چه طور حساب می‌شود؟

 تراز چه طور حساب می‌شود؟

 

 

تراز یک مفهوم آماری است و ما در اینجا نمی خواهیم وارد بحث آماری آن شویم. اساس تراز بر فاصله شما از میانگین داوطلبان و همچنین پراکندگی آنان قرار داده شده است. 

به عنوان مثال فرض کنید شما امتحانی می‌دهید و نمره شما 15.5 می‌شود. تصمیم گیری در مورد اینکه 15.5 رتبه  خوبی است یا نه، به دو عامل بستگی دارد؛ 1. میانگین نمره بچه های کلاس و 2. پراکندگی آن‌ها. فرض کنید مانگین کلاس 14 بوده و 90 درصد هم نمره‌هایشان بین 13 تا 15 است. طبیعاتا این نمره برای شما خیلی خوب نیست. 

ولی فرض کنید میانگین کلاس 11.5 و 90 درصد کلاس هم نمره‌شان بین 10 تا 13 است، در این شرایط نمره‌ی 15 برای شما خیلی خوب است. تراز هم به همین صورت است. یعنی اول درصد شما را در این درس نسبت به میانگین حساب می‌کنند. در این فرمول پراکندگی داوطلبان هم دخالت داده می‌شود. هرچه نمره تراز شما بیشتر باشد، نمره شما هم پایین تر و بهتر می‌شود.

چگونه تراز خود را افزایش دهیم؟

 

چند راه ساده برای افزایش تراز وجود دارد اگر نکات زیررا بادقت مطالعه کنید با کمی تفکر میتوانید از آنها استفاده کنید.

قانون نخست : کاهش یا افزایش تراز به جمعیت شرکت کننده در آزمون بستگی دارد . پس اگر رشته هایی را انتخاب کنید که در آن افراد کمتری ثبت نام کرده اند تراز آن رشته در سال آزمون شما پایین ترخواهد آمد 

قانون دوم: این مورددوم را کسانی که پزشکی و تجربی باهم امتحان داده اند درکارنامه های  خود دیده اند.بعضی از دانش آموزان با مقایسه این دوکارنامه مشاهده کرده اند بااینکه درآزمون پزشکی به نسبت درصدهای بالاتری زده اند تراز پایین تری کسب کرده اند.جواب این معما در سطح علمی شرکت کنندگان آزمون است.هرچه سطح علمی رقبای شما بالاتر رود کسب تراز بالاتر سخت تر می شود. 

قانون سوم : ازموضوع بالا نتیجه دیگری نیز میتوان گرفت. اگر شاگرد زرنگها اعتماد به نفس نداشته باشند و رشته های دیگری به جز خواسته خود انتخاب کنند, رشته های خوب برای دانش آموزان بااعتماد به نفس باقی می ماند 

قانون چهارم : تراز با سطح علمی دانشجویان شرکت کننده درآزمون رابطه مستقیم دارد.خوشبختانه درآزمونهای دانشگاه هارشته های متفاوت باتغییر ضرایب آنها در هردرس آزمون اصطلاحا سخت و ساده می شود بنابراین جهت کسب تراز بالا با استفاده از توان علمی خودتان به تغییر ضرایب هردرس بیشتر توجه نمایید. 

قانون پنجم : چند قانون بالایی زیاد ارتباط  به درس خواندن نداشت و در واقع به استراتژی امتحان دادن بستگی داشت. اینم قانون آخر (هرچه بیشتر درس بخوانید تراز بالاتری بدست می آورید ولی معنی این قانون ، هوشمندانه خواندن است. فقط مطالعه صفحات زیاد و یا صرف ساعات زیاد نتیجه بخش نیست – هم می دانید و هم دیده اید ! –هوشمندانه خواندن را باید فراگرفت.

برای تطبیق تراز های موجود دررشته های دانشگاهی با سطح تحصیلی خودتان ابتدا وضعیت علمی خود را در مقایسه با دانشجویان دیگر بسنجید.

اگرفکرمیکنیدکه درآزمون های تستی مثل بقیه به سوالات جواب میدهید انتخاب ترازهای 5000 تا 5800 برایتان مناسب است.

اگر فکرمی کنید درآزمونهای تستی همیشه بهتر از بقیه جواب میدهیدانتخاب ترازهای 5800 تا 6300 برایتان مناسب است.

اگردرآزمونهای آزمایشی همیشه رتبه و نمره خوب کسب میکنید ترازهای بالاتراز 6300 راانتخاب کنید.

نمره تراز 7000 برای یك درس بسیار ایده آل است و نشانگر اینكه رتبه فرد در این درس بالاست . البته دقت كنید كهبرای مثال در درسی مثل زبان ، شما با درصدی مثل 50 به تراز 7000 می رسید. ولی در درسی مثل علم النفس به درصدی حدود 80 نیاز دارد  . 

نمره تراز بین 5000 تا 6000 معمولاً درصدهایی هستند كه ارزش متوسطی دارند . 

نمره تراز حدود 3500 نشانگر این است كه درصد فرد مورد نظر در حدود صفر بوده است . 

درصد صفر ، ولی تراز 3500 ؟؟! 

حتماً تا به حال فهمیده اید كه به دست آوردن تراز 3500 كار ارزشمندی نیست . در واقع شما سوالات یك درس پاسخ ندهید ، تراز شما در همین حدود خواهد شد . نكته دیگر اینكه درصدهای منفی باعث افت بیشتر نمره تراز خواهد شد . 

نمره تراز در درس هایی كه برای همه آسان است . 

در درس هایی كه سطح نمرات بالاست مثل علم النفس برای رسیدن به نمرات تراز بالا نیاز به درصد بسیار بالا دارد . در این درس ها درصدهایی مثل 45 یا 40 هر چند در ظاهر بد نیستند ولی در واقع باعث پایین آمدن شدید نمره تراز . .می شوند

 این موضوع را مشاوران به شما توضیح می دهند که با تمرکز بر کدام دروس و یا سرفصل های امتحانی، نمره تراز خود را بالا ببرید

 


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 14:51

شیوه گزینش دانشجو و نحوه محاسبه نمرات خام کل

شیوه گزینش دانشجو و نحوه محاسبه نمرات خام کل

 

 

به گزارش مهر، سطح علمی سؤالات امتحانی کنکور در حد دانش و تجربیات دانش آموختگان دوره کارشناسی هر رشته و مطابق برنامه های سرفصل مصوب شورای عالی برنامه ریزی است.سؤالات رشته های مختلف به تشخیص اغلب به صورت " تستی کامل " و بعضاً به صورت " تشریحی کامل " یا " تستی- تشریحی " تنظیم می شود. 

 

سوالات تستی

 

  سؤالات تستی، چهار گزینه ای و دارای یک پاسخ صحیح و منطقی است، داوطلب باید به تشخیص خود در پاسخنامه رایانه ای، یکی از پاسخ های چهارگانه سؤال مربوطه را با مداد سیاه معمولی به طریق صحیح علامتگذاری کند.پس از برگزاری آزمون، اطلاعات پاسخنامه های تستی از طریق دستگاههای علامت خوان به رایانه منتقل شده و پس از تصحیح، نمره گذاری می شوند.

 

 

 

سوالات تشریحی

 

  برابر توضیحات روی دفترچه سؤالات، پاسخ سؤالات تشریحی باید با خط خوانا و خودکار آبی در دفترچه پاسخنامه تشریحی، که به همین منظور در اختیار داوطلب قرار می گیرد، نوشته شود.پاسخنامه های تشریحی بعد از جدا کردن سربرگ آنها، توسط اساتید مربوطه تصحیح و نمره گذاری می شود، سپس نمرات به رایانه منتقل می شوند. 

 

نحوه نمره دهی به سوالات

 

  به هر پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و به هر پاسخ غلط 1 نمره منفی تعلق می گیرد و سؤالات بدون جواب، دارای نمره نیست. 

 

محاسبه نمره

 

  برای محاسبه نمره خام هر درس با توجه به ضوابط آزمون به هر پاسخ صحیح 3 امتیاز تعلق می گیرد و  به ازای هر پاسخ غلط یک امتیاز کسر می شود.میانگین هر درس این گونه حساب می شود: تعداد پاسخ های درست ضربدر 3 منهای تعداد پاسخ خای غلط تقسیم بر 3 برابر تعداد سوالات هر درس، ضربدر 100. 

 

 محدوده این درصد بین منفی 3/33 تا 100 درصد مثبت محاسبه می شود. عدد نخست نمره ای است که داوطلب به علت پاسخ غلط دادن به تمام سوالات کسب می کند و نمره 100 هم به پاسخنامه ای تعلق می گیرد که داوطلب به تمام سئوالات آن جواب درست داده باشد.

 

با توجه به ناهمگونی و ناهمترازی نمرات دروس مختلف امتحانی در یک مجموعه که ناشی از نابرابری سطح دشواری دروس مختلف است، نمرات خام تراز می شود.برای تعیین نمره تراز لازم است تمامی نمرات خام داوطلبان در هر مجموعه امتحانی و هر درس در دسترس باشد، بنابراین یافتن نمره تراز دروس توسط داوطلب امکان پذیر نیست.  

 

  نحوه تعیین نمره کل

 

  نمره کل داوطلب در هر یک از رشته و گرایشهای انتخابی در اولویت های 20 گانه، میانگین وزنی نمرات تراز دروس مجموعه امتحانی مورد نظر با توجه به ضریب هر درس در رشته/گرایش انتخابی است.از میان داوطلبانی که بالاترین نمرات را در هر رشته/گرایش کسب کرده اند، براساس اولویت های 20 گانه، گزینش علمی انجام می شود.لازم به ذکر است که انتخاب یک رشته/شهر توسط داوطلب در انتخاب اول، امکان پذیرش وی را افزایش نخواهد داد و تنها به منزله اولویت این رشته/شهر به نسبت انتخابهای بعدی وی در گزینش علمی است. 

 

نحوه پذیرش داوطلبان رشته های دارای آزمون عملی

 

  در رشته های کارگردانی نمایش و نوازندگی ساز جهانی از داوطلبانی که حدنصاب لازم در آزمون کتبی را کسب کنند، آزمون عملی نیز به عمل خواهد آمد.عدم شرکت در موعد مقرر در این آزمون، به عنوان انصراف تلقی شده و غایبین آزمون عملی به هیچ وجه پذیرفته نخواهند شد.نمره کل نهایی داوطلبان با توجه به نمره آزمون عملی و ضریب آن 

محاسبه شده و گزینش نهایی براساس این نمره کل انجام خواهد شد


تاریخ ارسال پست: جمعه 02 خرداد 1393 ساعت: 14:47