![]()
|
روانشناسي صنعتي و سازماني، يافتههاي روانشناسي و مطالعه علمي رفتار انسان را در صنعت و محيط كار به كار ميبرد. يعني درباره اين كه محيط كار بايد چگونه باشد تا بهترين بازدهي را داشته باشد و يا چه متغيرهايي در ارتباط بين كارگر و كارفرما مؤثر است و چه عواملي باعث عدم تفاهم بين كارفرما و كارگر ميشود، مطالعه ميكند. از آنجايي كه نيروي انساني ماهر و سازمانهاي كارآمد از ارزندهترين ثروتهاي هر كشور به شمار ميروند و در رشد و توسعه آن نقشي اساسي دارند و چون تشخيص و رفع مسائل و مشكلات انساني و سازماني تأثيري شگرف در پيشرفت و توسعه دارد، اين گرايش اهميت قابل توجهي دارد.
در این گرایش از رشته روانشناسی به مطالعه، پیش بینی، تشخیص و درمان نابهنجاری های رفتاری و مشکلات عاطفی پرداخته می شود. به لحاظ این که کشور ایران در زمره ی کشورهای در حال توسعه قرار دارد، از این رو آینده شغلی این رشته بسیار خوب می باشد.روانشناسان بالینی می توانند در بیمارستانها و کلینیک های روانی در بخش دولتی و یا خصوصی، مراکز بازپروری، درمانگاه های بهداشت روانی، کلینیک های ترک اعتیاد و یا به عنوان کارشناس در مراکز دولتی نظیر بهزیستی، نیروی انتظامی، شهرداری، سازمان زندان ها و ... در قسمت های مربوطه عهده دار مسئولیت شوند. همچنین اشخاص در این رشته با دارا بودن مدرک دکتری و یا کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم می توانند برای تاسیس مراکز مشاوره و روان درمانی ( پس از احراز شرایط لازم ) اقدام به اخذ مجوز از سازمان نظام روان شناسی نمایند و یا با دریافت مجوز ازسازمان بهزیستی، مهد کودک و یا سرای سالمندن تاسیس کنند.
در این گرایش از روانشناسی بیشتر به مطالعه مفاهیم بنیادی و نظریه های روانشناسی به منظور آشنا کردن دانشجو با جنبه های کلی رفتار پرداخته می شود. مواردی همچون یادگیری، حافظه، فراموشی، ادراک، انگیزش، هیجان و سایر اینها. فارغ التحصیلان رشته روانشناسی عمومی می توانند در زمینه فعالیتهای مقدماتی تشخیص و سنجش و ارزیابی اختلالات روانی در موسسات و یا کلینیک های روان شناسی مشغول به کار گردند و یا در مراکز آموزشی به تدریس روان شناسی عمومی بپردازند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته همچون گرایش بالینی، با دارا بودن مدرک دکتری و یا کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم می توانند برای تاسیس مراکز مشاوره و روان درمانی ( پس از احراز شرایط لازم )، اقدام به اخذ مجوز از سازمان نظام روان شناسی ایران نمایند و یا با دریافت مجوز ازسازمان بهزیستی، مهد کودک و یا سرای سالمندن تاسیس کنند
در این شاخه از رشته روانشناسی به تحقیق درباره ی اندازه گیری، تهیه آزمونها و تعیین روایی و کاربرد آنها پرداخته می شود. این رشته عمدتا با آمار، شیوه های سنجش در آموزش و پرورش و یادگیری و ارزیابی های روانشناختی از طریق آزمون های روانی و شیوه های گزینش در ارتباط است. فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته می توانند به کار اجرای آزمون های روانی-تشخیصی، سنجش هوش، ویژگی های شخصیتی، آسیب های مغزی، عقب ماندگی ذهنی،ارزیابی آموزش و پرورش، سازمان سنجش و داداه پردازی مشغول گردند
هدف از پذیرش و تربیت افراد در رشته روانسنجی به شرح زیر می باشد
اتنخاب افراد شایسته در موسسات آموزشی و در ادارات خصوصی و دولتی از طریق سنجش دقیق خصوصیات افراد
طبقه بندی افراد از نطر استعداد و خصوصیات روانی در گرو های مختلف از طریق سنجش توانایی ها و خصوصیات روانی
طبقه بندی و جایگزینی افراد و یا تغییر مشاغل آنها از طریق سنجش خصوصیات ذهنی و خلقی افراد
ارزشیابی کفایت تخصصی و آموزشی برای گرفتن مدرک و مجوز کار
ارزشیابی تحصیلی
استفاده از کارشناس ارشد روان سنجی در امور تحقیق و پژوهش
استفاده از کارشناس ارشد روان سنجی در ارزیابی درون داد و برون داد سازمان ها و نهادها
استفاده از کارشناس ارشد روان سنجی برای تهیه آزمون های استاندارد